Tilrettelegging i Sommerskolen
Vi er opptatt av at elever som trenger ekstra støtte og trygghet også skal ha mulighet til å delta på Sommerskolen Oslo. Hvis ditt barn har behov for ekstra tilrettelegging utover ordinært tilpasset opplæring, ber vi om at dette informeres om når du søker kursplass hos oss. Når det søkes om kursplass i Sommerskolen, er det mulig å krysse av for «behov for tilrettelegging».
Hvis eleven har behov for ett eller flere av punktene i listen under, ber vi om at det krysses av for “behov for tilrettelegging” når det søkes om kursplass:
- Støtteassistent
- BliKjent-møte med ansatte på kursstedet lørdag før kursstart
- Stell
- Dette gjelder f.eks. skift av bleie eller annet type stell
- Tegnspråktolk
- Særskilt teknisk utstyr i klasserommet
- Dette kan være lydutjevningsutstyr, leselist eller lignende
- Medisiner eller medisinsk utstyr
- Du skal ikke melde fra om allergier eller bruk av Epipen. Dette melder du fra om i et eget skjema på elevens side når eleven har fått plass.
- Taxi. Dette gjelder kun for:
- elever med gyldig vedtak om tilrettelagt transport
- elever som på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse har behov for taxi
Du skal ikke melde ifra om tilretteleggingsbehov hvis eleven ikke kan svømme.
Hvis eleven har allergi, og ikke trenger annen tilrettelegging, skal du ikke krysse av for behov for tilrettelegging. Allergi meldes ifra om i samtykke- og medisinskjema på elevens side. Skjemaet blir tilgjengelig på elevens side hvis eleven får tildelt plass.
Hvis du er usikker på om ditt barn har behov for tilrettelegging, kan du ta kontakt med oss før du søker om kursplass. Når eleven får tildelt plass, tar vi kontakt med de som har krysset av for «behov for tilrettelegging».
Ofte stilte spørsmål
Jeg er usikker på om barnet mitt trenger tilrettelegging. Hva gjør jeg?
Hvis du er usikker på om ditt barn har behov for tilrettelegging, kan du ta kontakt med oss før du søker om kursplass.
Barnet mitt har lese- og skrivevansker. Får eleven støtteassistent?
Elever med lese- og skrivevansker får ikke støtteassistent i Sommerskolen. Du må gjerne melde ifra om tilretteleggingsbehov, slik at vi får registrert at eleven har lese- og skrivevansker og gitt informasjon om dette til kursstedet. Det er også mulig å kontakte leder på kursstedet direkte og gi beskjed. Kontaktinformasjon til leder finner du i velkomstbrevet på elevens side, som blir tilgjengelig én uke før gjennomføring.
Kan jeg endre datoen for BliKjent?
Nei, det er ikke mulig. Hvis dere har fått tilbud om BliKjent, men ikke har mulighet til å delta, gi beskjed til leder på kursstedet. Kontaktinformasjon til leder finner dere i velkomstbrevet, som blir tilgjengelig på elevens side én uke før gjennomføring.
Barnet mitt kan ikke svømme. Må jeg melde ifra om tilretteleggingsbehov?
Du trenger ikke å melde ifra om at eleven ikke kan svømme eller krysse av for behov for tilrettelegging. Svømmeinstruktørene tilrettelegger for ulike ferdighetsnivåer.
Barnet mitt har allergi. Hvor melder jeg ifra om dette?
Informasjon om allergier og allergimedisiner meldes ifra om i samtykke- og medisinskjema på elevens side. Skjemaet blir først tilgjengelig på elevens side hvis eleven får tildelt plass. Det er ikke mulig å fylle ut dette skjemaet før eleven har fått tildelt plass. Det skal ikke meldes ifra om tilrettelegging hvis eleven har allergi, og ingen andre tilretteleggingsbehov.
Barnet mitt har tilretteleggingsbehov og står på venteliste. Når blir jeg kontaktet om elevens behov?
Sommerskolen vil kontakte dere dersom eleven rykker opp på ventelisten og får tildelt plass. Vi kan ikke behandle eller lagre informasjon om tilrettelegging for elever som ikke har fått tildelt plass. Dersom eleven har fått tildelt plass og dere ikke har blitt kontaktet av oss innen to dager, ber vi om at dere tar kontakt med oss på telefon, og ber om å få snakke med oss om tilretteleggingsbehov.
Kan vi søke om å få samme støtteassistent som tidligere?
Det er mulig å ønske seg samme støtteassistent som tidligere år. Dette må meldes ifra om når vi ringer for å kartlegge tilretteleggingsbehovet, eller ved å sende oss en epost på sommerskolenoslo@osloskolen.no. Vi prøver å oppfylle ønsket hvis det er mulig.
Hvordan henter vi inn informasjon om tilrettelegging?
Hvis du har meldt ifra om «behov for tilrettelegging» og eleven har fått tildelt en kursplass, får du en e-post fra oss. I e-posten får du valg mellom å fylle ut et skjema om elevens behov, eller booke en telefonsamtale med oss. Vi ønsker å vite om hva slags tilretteleggingsbehov eleven har, og hva vi kan gjøre for at eleven skal ha det fint på kurs hos oss.
Sommerskolen lagrer kun informasjon om tilrettelegging som er relevant for gjennomføring av kurs sommeren 2025. Informasjonen slettes i etterkant av sommeren 2025. Ønsker du at vi skal slette informasjon tidligere, kan du når som helst be oss om dette.
Hvis du har meldt ifra om tilrettelegging og eleven har fått tildelt en plass, og du ikke har fått en epost, ber vi om at du sjekker om e-postadressen din i systemet vårt er riktig. E-postadressene vi bruker hentes direkte fra IST Everyday. Skulle epostadressen være feil er det viktig at dere tar kontakt med skolen deres for å endre e-postadressen. Er e-postadressen riktig og dere allikevel ikke har fått informasjon fra oss, kan dere ta kontakt med oss på sommerskolenoslo@osloskolen.no.
Hvis eleven står på venteliste og det er meldt ifra om «behov for tilrettelegging» blir du først kontaktet av oss hvis eleven rykker opp og får tildelt en kursplass. Vi har ikke mulighet til å motta informasjon om eleven før eleven har fått tildelt plass. Har du flere barn med behov for tilrettelegging, og kun ett av dem har fått tildelt plass, kan vi kun ta imot informasjon om barnet som har fått tildelt plass.
Dette kan vi tilby
Støtteassistent
Sommerskolen tilbyr støtteassistent for elever som har behov for én til én oppfølging. Støtteassistenter blir ansatt på bakgrunn av kompetanse, erfaring og utdanning. De blir tildelt eleven basert på barnets behov og ønsker, felles interesser, og erfaringen støtteassistenten har. Rollen til støtteassistenten er å trygge, støtte og motivere eleven til å ha en fin uke på Sommerskolen.
Hvis eleven får tildelt en støtteassistent i Sommerskolen, vil eleven også få et BliKjent-møte lørdagen i forkant av kurset for å hilse på støtteassistenten og en i lederteamet, og for å bli kjent med kursstedet.
BliKjent-møte
BliKjent-møte er et møte i forkant av kursgjennomføring der elev og foresatt kan bli bedre kjent med ansatte, kursstedet og de nye omgivelsene på Sommerskolen. BliKjent-møte er for elever som vil ha et særlig utbytte av få møte ansatte og se kursstedet før første kursdag. På Sommerskolen deltar elever fra hele byen og mange kjenner ikke hverandre fra før. De ansatte på Sommerskolen er godt forberedt på å ta imot elevene og bidra til at de blir kjent med hverandre og kurset.
Vi ber om at dere kun ber om BliKjent-møte dersom eleven har behov for det, og dersom dere vet at dere kommer til å møte. For å få et BliKjent-møte må dere melde ifra om tilretteleggingsbehov.
Hvem er BliKjent-møte for?
- Elever som får tildelt støtteassistent i Sommerskolen
- Elever som er engstelige og ønsker å møte et par ansatte og bli kjent på kursstedet før kursuken
- Elever som har teknisk, medisinsk eller annet utstyr som krever opplæring til ansatte på kursstedet
Dato og tidspunkt for BliKjent 2025
Møtet vil finne sted mellom kl. 13.00-14.30 lørdagen før kursuken starter, og vil være på kursstedet eleven skal gå på.
- For uke 26: Lørdag 21.06
- For uke 27: Lørdag 28.06
- For uke 32: Lørdag 02.08
- For uke 33: Lørdag 09.08
NB! Noen få kurssteder er ikke tilgjengelige lørdagen før kursuken. Elever som er påmeldt kurs på disse kursstedene, vil få beskjed om et alternativt sted.
Leder på kursstedet skal ta kontakt nærmere gjennomføring for å avtale et nøyaktig tidspunkt. Er ikke annen beskjed gitt, bes du møte opp kl.13.00 på kursstedet. Du kan også ta kontakt med leder på kursstedet hvis du lurer på noe. Kontaktinformasjon til leder finner du i velkomstbrevet. Dette legges ut på elevens side én uke før gjennomføring.
Tegnspråktolk
Sommerskolen søker om tegnspråktolk til Nav for alle elever med behov for tegnspråktolk. For å få tegnspråktolk må dere melde ifra om tilretteleggingsbehov ved påmelding.
Vi kan søke om tolk så fort en elev har fått tildelt plass på sommerskolens kurs, og vi har fått informasjon om at eleven trenger tegnspråktolk.
Vi vil kontakte alle fra Vetland skole og ressurssenter så fort eleven har fått tildelt plass. Går eleven på en annen skole, ber vi om at dere sender oss en epost til sommerskolen@osloskolen.no merket «Tegnspråktolk», så tar vi kontakt med dere så fort som mulig. Kommer eleven fra Vetland og dere ikke har hørt noe fra oss innen noen dager etter eleven har fått tildelt plass, ber vi om at dere sender oss en epost og gir beskjed.
Allergi
Informasjon om allergier og allergimedisiner meldes fra om i samtykke- og medisinskjema på elevens side. Det er mulig å fylle ut dette skjemaet når eleven har fått tildelt plass. Da vil skjema være tilgjengelig på elevens side.
Det skal ikke meldes fra om tilrettelegging hvis eleven har allergi, og ingen andre tilretteleggingsbehov.
Hvis eleven har alvorlig allergi, og foresatte ønsker at andre elever på kursgruppen unngår å ha med seg en type matvare, må dere fremvise dokumentasjon fra en spesialist i henhold til retningslinjene fra Helsedirektoratet. Dokumentasjonen kan enten sendes til oss per post, fremvises til Sommerskolens administrasjon i Grensesvingen 6, eller fremvises på kurslokasjon lørdag før kurset begynner. Dersom dere skal fremvise på kurslokasjon, ber vi om at dere tar kontakt med leder på kursstedet for å avtale et passende tidspunkt.
Legeerklæringer skal ikke sendes til oss på e-post.
Taxi
Sommerskolen kan sørge for taxi til og fra våre kurslokasjoner til elever som:
- Har gyldig enkeltvedtak om tilrettelagt transport (TT-tjenester). Sommerskolen vil be om at enkeltvedtaket ettersendes til Sommerskolenoslo@osloskolen.no. Husk å skjule personnummer (siste fem siffer i fødselsnummer) dersom dette finnes i enkeltvedtaket.
- Ikke har gyldig vedtak, men på bakgrunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom har behov for taxi til/fra sommerskolens kurs. Sommerskolen vil be om at det ettersendes legeerklæring på at eleven har behov for taxi, og taxi gis etter individuell vurdering.
Sommerskolen tilbyr ikke taxi på grunn av lang reisevei.
Hvordan få taxi?
For å få taxi melder dere ifra om tilretteleggingsbehov ved påmelding. Hvis eleven får tildelt plass, vil Sommerskolen ta kontakt for å avklare hvilke behov eleven har. Det er da mulig å si ifra om behov for taxi. Vi vil be om at relevant dokumentasjon ettersendes per post.
Når får jeg informasjon om min bestilling?
Taxibestillinger som gjøres fra Sommerskolen regnes som spesialtransport og ikke skolekjøring. Bestillinger vil derfor ikke være tilgjengelige i taxiappen. Alle avbestillinger og endringer må skje via epost til sommerskolenoslo@osloskolen.no merket «Taxi».
Informasjon om referansenummer for tur/retur og tidspunkt for henting morgen og levering kveld, vil sendes ut fredag og lørdag i uke 25.