Møt noen av våre ansatte
Huy (lærer)
Hvordan så en typisk arbeidsdag ut for deg?
En typisk arbeidsdag på mitt kurs var variert og spennende. Før elevene kom, hadde jeg og assistenten min alt klart i klasserommet. Vi startet dagen med et kort møte, der vi planla og fikk en liten pep-talk fra lederne. Deretter møtte vi elevene ute i skolegården med navnebånd og plakat, og tok oppmøte før vi gikk samlet inn i klasserommet.
Hver dag presenterte jeg dagens plan, som kunne variere fra korte undervisningsøkter om for eksempel vannets egenskaper, til morsomme eksperimenter med vann. Vi hadde to friminutt med aktiviteter som stikkball, fotball og basketball – der jeg selv deltok aktivt. I tillegg gikk vi daglig til svømmehallen, der elevene hadde egne svømmeinstruktører. Ofte ble jeg også med i vannet, selv om det var frivillig. Dagen ble avsluttet rundt kl. 16, med rydding, forberedelser og et ettermiddagsmøte.
Hva var det beste med å være lærer i Sommerskolen?
Det beste var å bli kjent med mange ulike elever fra forskjellige skoler og bygge gode relasjoner. Jeg fikk undervise i noe jeg brenner for, samtidig som jeg kunne være aktiv sammen med elevene i eksperimentene. Det var spesielt fint å se hvordan elevene, som startet som fremmede, utviklet vennskap og knyttet bånd i løpet av uka.
Hva er ditt beste tips til neste års lærere?
Mitt beste tips er å bruke tid på å bli kjent med elevene, selv om dere bare har fem dager sammen. Møt dem med positivitet og engasjement – da får de lyst til å komme tilbake hver dag. Husk også at det er lov å prøve og feile foran elevene. Når dere lærer sammen, skaper det både mestring og gode opplevelser.
Maria (assistent)
Hvordan så en typisk arbeidsdag ut for deg?
Dagene startet med korte møter, som jeg syns var helt supert, slik at man rekker å snakke sammen og reflektere over de innholdsrike dagene man er med på å lage. Videre opplevde jeg at dagene ble styrt godt av lærer og jeg bisto så godt jeg kunne der jeg så det trengtes, både for lærer og for elevene. Arbeidsdagene ble også avsluttet med møter, som også er veldig bra av samme grunn som morgenmøtene.
Hva var det beste med å være assistent i Sommerskolen?
Utvilsomt følelsen av å oppleve hvor viktig man er for barna. Det er svært gode tilbud for enormt mange barn i byen vår, og det å vite at man er med på å gjøre sitt beste for å gi de fine uker, det gir mye glede og motivasjon for jobben!
Hva er ditt beste tips til neste års assistenter?
Nyt tiden i sommerskolen. Ukene går fort, og man skal delta og oppleve mye på kort tid. Vær til stede og vis interesse for barna. Det får man mye igjen for underveis, selv om det er kort tid man får med dem!
Jon Idir (leder)
Jon Idir (leder)
Hvordan så en typisk arbeidsdag ut for deg som leder i Sommerskolen?
En arbeidsdag for meg som leder er litt annerledes enn å være lærer eller ha en annen stilling i Sommerskolen. Mye av jobben må gjøres før sommerskoleuka starter og elevene ankommer. I ukene før oppstart er det mye administrativt arbeid gjennom planlegging, samarbeid med vertsskolen og kommunikasjon med ansatte. God planlegging i forkant legger et godt grunnlag for en god gjennomføring med elevene. Så man kan si at jobben som leder er todelt. En planleggingsdel før oppstart og en gjennomføringsdel når elevene er på plass. Når gjennomføringsuka først kommer, så starter dagene med å lede et morgenmøte for alle ansatte. Vi snakker om hva vi skal fokusere på og deler erfaringer for en god dag. Så venter dagens høydepunkt – å stå i skolegården og si hei til alle foresatte og elever som kommer spente og glade for å se oss. Gjennom dagen så følger vi opp elever og ansatte med de behovene som melder seg. Kanskje noen ansatte opplever en krevende klasse og trenger hjelp og veiledning i å møte det. Jeg som leder et tilgjengelig og oppsøkende gjennom dagen for å støtte oppom der det trengs. Ellers går dagen i å følge opp daglige rutiner som ulike registreringer av fravær, utstyr og løse de problemstillingene som oppstår. Kort fortalt er det både krevende og givende å få lov å være leder i Sommerskolen. Jeg har vært leder i 15 år, og kommer tilbake neste sommer. Det er et trivselstegn.
Hva var det beste med å være leder i Sommerskolen?
Sommerskolen er en flott arbeidsplass hvor du får møte mange fine folk som oppleves genuint interesserte i å skape sommerminner for elevene. Å få lov å lede en slik gruppe ansatte er givende. Du får full tillit av Sommerskolen sentralt til å løse oppdraget og du får god støtte gjennom god opplæring i forkant og sjekklister å lene seg på. På den måten vet du hvilke oppgaver som forventes at du skal løse til enhver tid. Å være leder i Sommerskolen er en stor og viktig lederjobb som du finner få andre steder. Det anbefales å søke dersom du anser at dette er noe for deg.
Hva er ditt beste tips til neste års ledere?
Som leder i Sommerskolen og særlig som ny leder, kan det oppleves noe overveldende med informasjon og opplæring før oppstart. Men ta det helt med ro – alt faller på plass når gjennomføringen starter. Så mitt beste tips vil nok være å beholde hvilepulsen under opplæringsdagene og vit at de problemstillingene du senere vil møte kommer du til å løse utmerket i samarbeid med dine kolleger og et utmerket Sommerskoleteam i ryggen gjennom hele gjennomføringen. Om du får jobben som leder så vit at du allerede er ansett som rett person for jobben. Så stress ned, tenk og spør om hjelp. Sammen løser vi ALT – akkurat slik vi har gjort det siden oppstart av Sommerskolen i 2006. Lykke til!
Kristine (lederassistent)
Hvordan så en typisk arbeidsdag ut for deg?
En typisk arbeidsdag startet i skolegården, hvor jeg tok imot elever og foresatte. Deretter oppdaterte jeg oppmøtelistene, slik at vi hadde oversikt over hvor mange elever som var til stede på de ulike kursene. Utover dagen besøkte leder og jeg de ulike kursene, snakket med lærere, assistenter og elever, og bidro der det trengtes. Da fikk man også innblikk i hvordan dynamikken var i de ulike klasserommene, og man fikk muligheten til å bli bedre kjent med elevene. Mot slutten av dagen samlet alle kursene seg i skolegården for henting, og da fikk man mulighet til å snakke med elevene om hvordan dagen deres hadde vært, ønske dem velkommen tilbake neste morgen.
Hva var det beste med å være lederassistent?
De beste med å være lederassistent i Sommerskolen er at man får jobbe tett på både elever og ansatte. Det opplevdes utrolig givende å være tilgjengelig for alle, med mulighet for til å bidra akkurat der det trengtes. Arbeidsoppgavene varierte fra å hjelpe lærere med praktiske gjøremål, til å støtte en elev som trengte en prat eller et plaster. Dagene var varierte, og det var kombinasjonen av de ulike arbeidsoppgavene som var det beste med å være lederassistent.
Hva er ditt beste tips til neste års lederassistenter?
Vær synlig og tilgjengelig! Gå rundt, prat med elever og ansatte, og vis at du bryr deg. Jo mer engasjert og fleksibel du er, desto lettere blir det å skape gode relasjoner og bidra til et positivt miljø. Da får du mest mulig ut av erfaringen, og bidrar samtidig til at Sommerskolen blir et godt sted for alle.
Aksel (støtteassistent)
Hvordan så en typisk arbeidsdag ut for deg?
Den typiske dagen for meg som støtteassistent i Sommerskolen varierer veldig med tanke på lokasjon av kurset og eleven jeg er støtte for. Avhengig av eleven sine behov tilbringer man enten mye tid med en hel klasse eller mye tid bare med eleven. Noen uker var jeg som en ekstra assistent for resten av klassen, og noen uker var jeg nesten ikke med andre enn eleven min. Men uansett tilfelle så holder man i hvert fall litt utkikk med sin elev, og passer på at eleven har det bra og får tilfredsstilt sine behov.
Hva var det beste med å være støtteassistent?
Jeg syns det beste med å være støtteassistent var å bli kjent med eleven sin. Selv om en uke ikke er så lenge, så er det nok til å knytte et bånd som går dypere enn man skulle tro. Du blir direkte ansvarlig for en elev med utfordringer, så frykten for å være sårbar er på en måte, for begge, svekket fra starten. Å se hva som gjør eleven glad, lære eleven sine interesser, sine vaner, sine tanker, sine gleder og sine sorger, alt dette er så herlig å bli en del av, om bare for en uke. Jeg har lært utrolig mye om livet og oppvekst av å jobbe med barn på denne måten. Og alle barna er så utrolig forskjellig!
Hva er ditt beste tips til neste års støtteassistenter?
Om jeg skulle valgt ett tips, så er det å ta det med ro og være tålmodig rundt barnet. Et rolig sinn er et åpent sinn, og det kan være ekstra viktig for et barn med spesielle utfordringer. Når barnet åpner seg, så kan det være gøy, rart, skremmende, gledelig, trist… hva som helst. Da er det viktig å holde seg i ro og å være tålmodig. Jeg hadde en gang en elev som slo meg og kastet steiner på meg. Jeg husker vi da en gang satt rundt 20 meter fra hverandre uten å si noe som helst i kanskje 30 minutter. Jeg ventet så tålmodig og rolig jeg klarte til han ville finne på noe annet, og til min overraskelse så var vi venner på slutten av dagen.


